“TRC3
Bölgesi’nde Genç İstihdamının Teşviki için Teknik Destek
EuropeAid/140199/IH/SER/TR” AB
projesi kapsamında “Kariyer
Araştırma Planlama ve Uygulama Merkezi – KAPUM” koordinasyonunda üniversitemiz
öğretim elemanlarına yönelik 08-09 Nisan ve 31 Mayıs-01 Haziran 2021 tarihlerinde
4 gün süreyle “Üniversite
Personeline Yönelik Kariyer Danışmanlığı Eğitimi” düzenlenecektir.
Yürütülecek eğitimler kapsamında;
· İlk gün, kariyer rehberliği ve
danışmanlığının temelini oluşturan kavramlar ve konseptler hakkında bilgi
verilecektir. Kariyer rehberliği konusunda kişi merkezli ve psikodinamik
yaklaşımlar, sistem teorisi, bilişsel davranış danışmanlığı ve çağdaş anlatı kariyer
danışmanlığı dâhil olmak üzere danışmanlık psikolojisine dayanan farklı teorik
yaklaşımlar. Daha sonra Uluslararası Standart Meslekler sınıflandırmasının
(ISCO-08) yapısı, başlıca meslek grupları ve beceri düzeylerinin yanı sıra
Uluslararası Standart Eğitim Sınıflandırması (ISCED) eğitim kategorileri
temelinde mesleki ilgi alanları tanımlanacaktır. Yapılacak bir grup
çalışmasıyla katılımcıların kavramları nasıl kullanacaklarını görmelerine
destek olunacaktır.
· İkinci gün eğitici, kişisel
özellikler ve temel beceriler olmak üzere danışmanın yetkinlikleri hakkında
bilgi verecek, başlıca danışmanlık araçlarının nasıl kullanıldığını
açıklayacaktır. Kariyer rehberliğinde kullanılan tanılama türleri açıklanacak,
bireylerin özelliklerinin sınıflandırılması için kullanılan modeller, etkilerin
nedenleri, seçilen faktörlerin önemi ve gelişim odaklı değerlendirmenin aşaması
açıklanacaktır.
Bu modülde, kullandıkları
kurumsal rehberlik sisteminin özelliklerini paylaşmak üzere İŞKUR eğitime davet
edilecektir.
· Üçüncü gün kariyer yönlendirmesi
sürecinde iletişime odaklanacaktır. Etkili iletişim süreci ve etkili iletişimin
bileşenleri başlığı altında kariyer rehberliği ve danışmanlığında etkili
iletişimin aşamaları açıklanacaktır. Kariyer rehberliği sırasında yararlı olan
önemli araçlar olarak anlamayı destekleyen ve iletişim engellerinden kaçınmaya
yardımcı olan ifade örnekleri paylaşılacaktır. Yapılacak rol çalışması,
katılımcıların bir kariyer rehberliği oturumunu simüle etmelerine destek
olacaktır.
Sonrasında yerel ortak ve
paydaşlarla ağ geliştirme faaliyetlerinin nasıl iyileştirilebileceği ve kariyer
günleri ve kariyer odaklı diğer faaliyetlerin nasıl düzenleneceği
tartışılacaktır.
· Dördüncü
gün, diyalojik danışmanlık modelinde yeterlilik ve sosyal becerilerin geliştirilmesi
için seçilen temel kariyer rehberliği formları ve teknikleri ile araçları ele
alınacaktır. İlgisiz ya da dirençli danışanlarla çalışma teknikleri üzerinde
durulacaktır.
Başarılı kariyer
rehberliği ve danışmanlığı programlarının başlıca bileşenleri ve kariyer
merkezlerinin yönetimi ile bağlantılı hususlar analiz edilecektir.
Eğitimlere katılım sınırlı
olup, herhangi bir kriter olmaksızın her birimden 5 öğretim elemanı
belirlenecektir. Katılmak isteyen öğretim elemanlarının 30.03.2021 tarihine
kadar Kariyer Gelişim Merkezi’ne aşağıdaki tabloda belirtilen bilgileri bildirilmesi
gerekmektedir. Eğitim programı ekte sunulmuştur.
|
Name/Adı
|
Surname/soyadı
|
Mobile/telefon
|
Email
|
1
|
|
|
|
|
Tarih: 08-09 Nisan ve
31 Mayıs-01 Haziran 2021
Yer: Siirt
Üniversitesi Merkez Kampüsü KAPUM Kariyer Ofisi
Başvuru: Belirtilen
e-posta ve Tel. No: aracılığı ile başvuru yapabilirsiniz.
Tel No: (484)
212 11 11/3990
e-posta: kariyer@siirt.edu.tr
Ek 1: Eğitim Programı
|
1.Gün
|
2.Gün
|
Konu:
|
|
|
1.oturum
|
09:30-10:45
75’
|
Açılış:
·
Kayıt ve katılımcılarla tanışma
·
Etkili kariyer danışmanlığının temelini oluşturan
başlıca klasik ve modern kavramlar
|
Yeterlilikleri
oluşturan danışman yetkinlikleri, spesifik bilgiler, beceriler ve kişisel
özellikler
|
|
10:45-11:00
15’
|
Çay/Kahve Arası
|
Çay/Kahve Arası
|
2.oturum
|
11:00-12:30
90’
|
Kariyer rehberliği ve danışmanlığının bileşenlerinin tanımlanması
· Farklı bileşenler: Günümüzde
eğitim ve meslekler alanında rehberliğin çerçevesi, özellikleri ve bağlantılı
zorluklar
· Meslekler
sınıflandırması metodolojisi ve genel meslek gruplarının tanımlanması
|
CDI (kariyer gelişim
envanteri) sonuçlarının yorumlanması için danışmanlık araçları
·
Tanılama
modelleri
·
Görüşme
sürecinin yönetilmesine yönelik becerilerin geliştirilmesi ve kişilerarası
iletişimin rolü
·
Öğrencilerin
güçlendirilmesi amacıyla eylem planı hazırlanması
|
|
12:30-13:30
60’
|
Öğle Yemeği
|
Öğle Yemeği
|
3.oturum
|
13:30-15:30
120’
|
à Çalışma grupları
·
TRC3 projesinde meslek örnekleri
·
İş tanımı ve iş arayanların özellikleri (eşleştirme
egzersizi)
|
Misafir konuşmacı İŞKUR’un kurumda kullanılan rehberlik sisteminin
özellikleri hakkında bilgi vermesi:
• Etkili eşleştirme • Yenilikçi
‘kullanıcı profili çıkarma’ çalışması • Karma danışmanlık
Katılımcıların soru ve cevapları
|
|
15:30-16:00
30’
|
Çay/Kahve Arası
|
Çay/Kahve Arası
|
4.oturum
|
16:00-17:30
90’
|
-
Genel oturumda grupların sunum yapması
İyi uygulama örnekleri:
· Uluslararası
örnekler
|
àÇalışma grupları
“Mevcut zorluklar”: Kariyer
rehberliği ve eğitim ve istihdam politikası. Mevcut duruma ilişkin GZFT.
|
|
3.gün
|
4.gün
|
Konu:
|
|
|
1.oturum
|
09:30-10:45
75’
|
Kariyer rehberliği
sürecinde iletişim.
·
Kariyer oturumuna hazırlık, farkındalık faaliyetleri ve
araştırma aşamalarında iletişim becerileri
·
Sözlü ve sözsüz iletişim
·
Kalıp yargılar ve önyargılar.
|
Başarılı kariyer rehberliği ve danışmanlığı programlarının temel
bileşenleri; kariyer merkezlerinin teşkilatlanması: iş akışları,
üniversitenin birimleri ile kariyer merkezleri arasında görev dağılımı,
açıklığa kavuşturulmamış hususlar
|
|
10:45-11:00
15’
|
Çay/Kahve Arası
|
Çay/Kahve Arası
|
2.oturum
|
11:00-12:30
90’
|
Yerel düzeyde kariyer rehberliği sistemlerinin iyileştirilmesinde
bilgilendirme ve iletişimin rolü
|
İş arama desteği:
·
İşe yerleştirme, takip, danışma, yönlendirme, stajlar
hakkında bilgilendirme, gençlere yönelik çıraklık programları, "işbaşında
eğitim" (gözlem) ve mentörlük; özgeçmiş.
|
|
12:30-13:30
60’
|
Öğle Yemeği
|
Öğle Yemeği
|
3.oturum
|
13:30-15:30
120’
|
Yerel Düzeydeki uyumlu
bir Kariyer Bilgi ve Rehberlik sisteminde paydaşların roller: ağ modeli, tek
durak hizmet modeli, vb.
·
Görev
matrisi oluşturma
|
Stratejik planlama ve performans ölçme
|
|
15:30-16:00
30’
|
Çay/Kahve Arası
|
Çay/Kahve Arası
|
4.oturum
|
16:00-17:30
90’
|
Kariyer rehberliği
araçları:
- kariyer fuarları/ iş
günleri, kariyer etkinliği, bilgilendirme, ağ, web sitesi.
|
Özet
Sonraki adımlar hakkında bilgi
Değerlendirme ve kapanış
|